Jan Brink, noga med allt och gärna svensk

 

Från Hästföretagarforum, Scandinavium den 23 februari 2012:

 

Tullstorp hade fyra boxar från början. Gården var liten, med kostall. I dag vet de flesta att det ser annorlunda ut, en stor, flott anläggning, känd från eleganta bilder.

– Man kan aldrig bygga någonting om man inte lyckas tjäna pengar. Men typen av kund för mig är inte en, utan ganska många typer, och man måste lära sig prata med alla. En skola på studiebesök tjänar man inga pengar på, men en del av besökarna kommer att jobba inom hästnäringen sen. Det är precis lika viktigt att prata med liten uppfödare från Tomelilla, med så bred skånska så man knappt förstår honom, som med stenrik sponsor från Brasilien.

 

Varje detalj på Tullstorp är uttänkt, men det är inte bara för att Jan Brink är estet.

– Man kan inte ha bra kundvård utan att ha bra butik. Kunden känna sig viktig. Tja, ta betalt för studiebesök, men man betalar väl inte för att gå in på Åhlens och handla? 

– Kvalitetskänslan ska finnas när kunden kommer till anläggningen. Personalen ska trivas, för personal som tycker det är kul att jobba är glada när de svarar i telefon när kunden ringer. Hög service, det kommer kunden att komma ihåg.

 

Briar hade en ovanligt lång internationell karriär. Jan Brink hänvisar till att han fick leva hästliv mellan tävlingarna.

– När jag gick min beridarskola lärde jag mig hur man inte ska göra, hästar ska gå ute i hagar. Hästar i träning hos mig rids ut, vi har galoppslinga, arbetet är omväxlande, inte bara ridbana. Bara för att de säljer de dyraste hästarna på tyska auktioner innebär det inte att de har den bästa hästhållningen.

 

Tillgänglighet ständigt, inga telefontider råder hos Jan Brink.

– Jag har mobilen på 24 timmar per dygn, sen är det upp till var och en att ringa mig mitt i natten. Men folk blir bättre och bättre på att respektera privatlivet, däremot brukar jag få bromsa upp i en piaff och svara när mobilen ringer.

– Snabb återkoppling! Om du inte svarar direkt på mail har kunden redan hunnit maila fem till. Även om man bara skriver och ber att få återkomma; de är så ovana vid det så man får oftast ett tack för snabbt svar!

– Det är inte fult att ha en häst på Youtube. Förr hette det att om man skickade en video skulle folk bara sitta och leta fel, det har aldrig stämt, och i dag kan alla se dina hästar om du lägger ut dem på nätet, utan att du behöver gå till posten. Uppdaterade hemsidor är naturligtvis viktigt. Det tar mycket energi, men man kan inte vara lat om man ska lyckas.

 

Jan Brink tillämpar en strikt svensk modell i sina affärsrelationer.

– Jag har lärt mig knyta ihop det svenska, inte bara naturen (kring anläggningen som visas på bilder) och mentaliteten i hästhållningen – Briar fick vara häst även om han hade den längsta karriären hittills inom internationell dressyr – utan också det svenska affärstänket.  Det handlar om att vara genuin, inte bara visa upp kulisser.

– Vi svenskar är kända för att vi levererar  i tid, är ärliga, lite långsamma – i Holland får man omedelbart priset på en häst, men vi vill räkna lite – vill inte lura någon, kanske lite

naiva, men  det ska gå rätt till, och det lever jag efter. Jag konkurrerar med hela Europa. Amerikaner som landar på Kastrup vet inte om de kommit till Sverige, Tyskland eller Danmark.

– I Brasilien strömmade det till folk när de såg att jag tog ansvar för det jag sålde och hjälpte kunden med träningen. Det hade de inte varit med om. Sådant är lite svenskt, så gör man inte i Tyskland eller Holland, även om jag generaliserar lite nu.

 

Man kan inte vara lika bra på allt, Jan Brink anser att även hästföretagare måste välja väg.

– Ha en nisch, specialisera sig.  Kan inte vara bra på allt, inte nosa på tjugo olika saker. Håll dig till femsex och gör det riktigt bra. Paketera varor och tjänster. Min lilla nisch är kvalitet, inte kvantitet. Det är bättre att specialisera sig och göra sin lilla sak riktigt bra. Visst kan man få göra allt möjligt i början, men sen är det viktigt att välja när man kommit igång.

 

Högsta kreditvärdighet och hög trovärdighet skapar förtroende.

– Betalar man hantverkare lite tidigare får man dem alltid att komma till en först.  Sen måste man förstås göra resultat också, varan måste vara bra. Personalen ska vara stolt över var den jobbar, det har inte bara med bra arbetsmiljö att göra. 

– Vem sjutton köper en Ferrari och vill känna sig som en i mängden? I Tyskland är de inte så bra på kundvård, men kommer jag från andra sidan Atlanten och vill köpa bra hästar till höga priser förväntar jag mig inte att behandlas som en i mängden.

– Varför står Ampere i Sverige, världens dyraste hingst? En enda anledning: ägaren är amerikan, jag gjorde ett bra jobb en gång, så kunden placerade hästen här. Mycket av det ni gör som kan kännas smått i början kan leda till något stort.

 

Att börja på en liten gård som ligger avlägset – om än i Skåne – behöver inte betyda att just det stället inte går att utveckla.

– Varför sitter jag ute i skogen i göingebygden? Jo, kunden tror att han är den enda som hittat dit. Nu har övernattningen fått sådan klass att även min rikaste brasilianska kund kan bo här, hon bor bara på femstjärniga hotell annars.

– Bäst på helheten vinner. När jag tränar någon tar jag hand om hela människan. Jag är med på 

varenda tävling, tar betalt, men kunden får resultat. Jag klarar inte av att göra något halvdant. Ofta bor eleverna hos mig, vi gör träningsupplägg, går igenom tänkbara orsaker när det går dåligt, jag coachar. Det har gått dåligt för mig också, men jag har tagit medaljerna, så de vet att det går att vända och lyssnar på mig.

– Jag är äregirig, vill vinna. Det ska ni också vara för att lyckas!

 

Inte minst viktigt är att ha en mentor, enligt Jan Brink.

 – Jag har tittat på folk som lyckats under de här 30 åren. Det behöver inte vara i samma 

näring, men att sno idéer och sätt att hantera saker funkar ofta lika bra här som där. Bruno Albinsson som hjälpte mig i början sade alltid att man ska sova gott om natten. Dessutom sade han att det är bra att betala skatt. Jag tyckte han var dum i huvudet. Men det var ett annat samhällsklimat då, vi vet ju nu att är så det fungerar.

 

Vita affärer bäst, i övrigt är Jan Brinks recept på framgång enkelt:

– Göra ett bra jobb och få betalt och glädjas med det man gör.  

Hemsida_Brink_1.jpg

 

Hemsida_Brink_3.jpg

 

Hemsidan_Brink_2.jpg

 
stäng